DOPRAVA
- je to súhrn cieľavedomých ľudských činností, ktorými sa umožňuje premiestňovanie ľudí, nákladov, E, správ a informácií v priestore
- základnými zložkami sú opravné prostriedky, siete a uzly
- rozmiestnenie dopravy je nerovnomerné, je výsledkom charakteru hospodárstva, osobitosti sídelného systému, vonkajších hospodárskych vzťahov a polohy
FAKTORY vplývajúce na dopravu:
Úroveň hospodárstva (resp.
priemyslu):
- čím vyspelejšia ekonomika tým rozvinutejšie a modernejšie dopravné systémy
Sídla:
- čím väčšie sídlo, tým viac rozvinutá doprava, dopravná previazanosť aj využívanie viacerých druhov dopravy
Poloha a prírodné
podmienky:
- najvýraznejšie ovplyvňujú typ dopravy... (najmä reliéf, klíma...), v niektorých prípadoch môžu byť limitujúcim faktorom
Politické a iné faktory:
- ovplyvňujú rozmiestnenie hraničných priechodov, ovplyvňujú dopravné systémy pomocou medzinárodných zmlúv ( tiež môžu byť limitujúcim faktorom) na základe ktorých je možné využívať resp. nevyužívať medzinárodné dopravné siete
-
podľa prostredia dopravu delíme na pevninskú
(suchozemskú a vodnú), námornú a vzdušnú
- podľa druhu použitého dopravného prostriedku (dopravnej cesty):
- v súčasnosti sa dôraz kladie na rýchlosť, bezpečnosť dopravných prostriedkov, využívanie alternatívnych palív šetrných k ŽP kvalitu ciest (transkontinentálne diaľnice –napr. Panamerická diaľnica S-J)
- najväčšie systémy..Veľké kanadské jazerá spolu s riekou sv. Vavrinca spájajú vnútrozemie s Atlantikom, systémom kanálov je napojený až na Mississippi s Ohiom, v Európe je to systém Rýna a jeho prítokov (intenzita najväčšia na svete), spojením s Mohanom a Dunajom spája Severné a Čierne more po pevnine, Systém Volgy a Kamy je prepojený s Azovským, Baltským a Bielym morom, z ostatných Níl, Kongo, Ganga Amazonka (splavná po Manaus)... najvyššie splavné jazero Titicaca
- najväčšiu produkciu a spotrebu (USA- Aljaška, Kanada, Rusko-Ural, Sibír), vývozné krajiny Arabského polostrova
- typy lodí: tankery (na ropu), bulkery (suhé substráty), univerzálne lode a kontajnerové
- typy prístavov: univerzálne (vyspelé štáty), špecializované (zamerané na 1 produkt, napr. Ras Tanura – na prepravu ropy)
- iné členenie prístavov: dovozné (Rotterdam), vývozné a zmiešané... najväčšie Singapur, N.Y., Marseille, Terst...
- v súčasnosti dôraz na rýchlosť , bezpečnosť a počet cestujúcich (Airbus, Boeing)
Svetové dopravné systémy:
- vývoj dopravy bol a je ovplyvňovaný ostatnými odvetviami NH, najčastejšie požiadavky sú na bezpečnosť, skrátenie prepravného času, zníženie ekonomických nákladov
- smery: rast rýchlosti dopravných prostriedkov (vlaky – max. 350 km/h, autá, lietadlá), zvyšovanie prepravnej kapacity dopravných prostriedkov, zjednotenie dopravných ciest zariadení a prostriedkov, koncentrácia dopravy na hlavné ťahy, znižovanie negatívnych dopadov na ŽP
Dopravné systémy jednotlivých regiónov sveta:
a) oblasti s modernou dopravou – najmä žel. a cestná, najvyvinutejšia dopravná infraštruktúra, Európa okrem V Ruska, USA, J Kanady, Japonsko, V Austrálie, N Zéland, J Afriky
b) oblasti s jednoduchou miestnou prepravou – využíva sa aj sila zvierat a ľudí (Afrika, J a JV Ázia, J Ameriky)
c) Severná oblasť Kanady a Ruska – riedko osídlené, ťažba dreva (vodná najmä v lete, v zime sane a cestná), prípadne letecká
d) Oblasti s dominantnou riečnou dopravou – Amazonka, povodie Kongo
e) Oblasti bez pozemnej dopravy – púšte, zaľadnené a vysokohorské oblasti