DOPRAVA

 

-         je to súhrn cieľavedomých ľudských činností, ktorými sa umožňuje premiestňovanie ľudí, nákladov, E, správ a informácií v priestore

-         základnými zložkami sú opravné prostriedky, siete a uzly

-         rozmiestnenie dopravy je nerovnomerné, je výsledkom charakteru hospodárstva, osobitosti sídelného systému, vonkajších hospodárskych vzťahov a polohy

 

FAKTORY vplývajúce na dopravu:

 

Úroveň hospodárstva (resp. priemyslu):

-         čím vyspelejšia ekonomika tým rozvinutejšie a modernejšie dopravné systémy

Sídla:

-         čím väčšie sídlo, tým viac rozvinutá doprava, dopravná previazanosť aj využívanie viacerých druhov dopravy

Poloha a prírodné podmienky:

-         najvýraznejšie ovplyvňujú typ dopravy... (najmä reliéf, klíma...), v niektorých prípadoch môžu byť limitujúcim faktorom

Politické a iné faktory:

-         ovplyvňujú rozmiestnenie hraničných priechodov, ovplyvňujú dopravné systémy pomocou medzinárodných zmlúv ( tiež môžu byť limitujúcim faktorom) na základe ktorých je možné využívať resp. nevyužívať medzinárodné dopravné siete

 

 

ZÁKLADNÉ DRUHY DOPRAVY

 

-         podľa prostredia dopravu delíme na pevninskú (suchozemskú a vodnú), námornúvzdušnú

-         podľa druhu použitého dopravného prostriedku (dopravnej cesty):

  1. železničná – používa sa najmä na prepravu tovarov a nákladov na väčšie vzdialenosti, v preprave osôb na kratšie, zlepšenie prepravy priniesla najmä elekrifikácia a modernizácia (rýchlovlaky – Japonsko (Hikari, Šinkansen), Fr.- TGV, Máglev...), využitie transkontinentálnych tratí v Rusku, Kanade, USA.., najvyššie položená železnica sveta v Číne (spája Peking s hlavným mestom Tibetu Lhasou)
  2. cestná – najvyužívanejšia, používa sa na prepravu osôb a tovarov na kratšie vzdialenosti, najväčšia hustota cestnej siete je vo vyspelých krajinách západnej Európy, Japonska a v USA (až ¼ celkovej dĺžky), zaostáva oblasť Ruska a Číny, nevýhodou sú časté dopravné nehody...

-         v súčasnosti sa dôraz kladie na rýchlosť, bezpečnosť dopravných prostriedkov, využívanie alternatívnych palív šetrných k ŽP kvalitu ciest (transkontinentálne diaľnice –napr. Panamerická diaľnica S-J)

  1. vnútrozemská vodná – je jednou z najstarších typov dopravy, uplatňuje sa na stredné a väčšie vzdialenosti, najvyužívanejšia je v Rusku, Kanade, USA, Holandsku, Afrike, J.Amerike, JV Ázii

-         najväčšie systémy..Veľké kanadské jazerá spolu s riekou sv. Vavrinca spájajú vnútrozemie s Atlantikom, systémom kanálov je napojený až na Mississippi s Ohiom, v Európe je to systém Rýna a jeho prítokov (intenzita najväčšia na svete), spojením s Mohanom a Dunajom spája Severné a Čierne more po pevnine, Systém Volgy a Kamy je prepojený s Azovským, Baltským a Bielym morom, z ostatných Níl, Kongo, Ganga Amazonka (splavná po Manaus)... najvyššie splavné jazero Titicaca

  1. Potrubná – uplatňuje sa pri preprave ropy, zemného plynu na veľké vzdialenosti, prvý ropovod bol v USA, najčastejšie spájajú ropovody náleziská s vývoznými prístavmi (napr. Mexický záliv), alebo dovozné prístavy s miestami spracovania vo vnútrozemí (Európa Rotterdam-Franfurkt, Marseille-Ingolstadt)

-         najväčšiu produkciu a spotrebu (USA- Aljaška, Kanada, Rusko-Ural, Sibír), vývozné krajiny Arabského polostrova

  1. Námorná – zameriava sa na medzinárodnú prepravu tovarov na väčšie vzdialenosti (nekazivé), špeciálnym typom je kabotážna – popri pobreží na kratšie vzdialenosti, v súčasnosti sa využíva nielen na prepravu tovaru ale aj osôb (výletné plavby v Karibiku, Stredozemné more..), najväčšie námorné flotily – Libéria, Panama, Rusko, Japonsko, Nórsko, Grécko

-         typy lodí: tankery (na ropu), bulkery (suhé substráty), univerzálne lode a kontajnerové

-         typy prístavov: univerzálne (vyspelé štáty), špecializované (zamerané na 1 produkt, napr. Ras Tanura – na prepravu ropy)

-         iné členenie prístavov: dovozné (Rotterdam), vývozné a zmiešané... najväčšie Singapur, N.Y., Marseille, Terst...

  1. Letecká – preprava osôb na veľké vzdialenosti, najčastejšie cez Atlantik (Amerika-Európa, S a J Amerika), najviac letísk vo vyspelých štátoch (USA, Európa, Japonsko, niektoré mestá ich majú viac napr. Moskva 5, N.Y. 3, Paríž a Londýn po 2..), je rýchla a relatívne bezpečná

-         v súčasnosti  dôraz na rýchlosť , bezpečnosť a počet cestujúcich (Airbus, Boeing)

  1. špeciálne druhy – v oblastiach s osobitým hospodárskym využitím alebo extrémnymi prírodnými podmienkami, patria sem lanovky, vleky, káblovky, rozvod el.E, internet...nosiči, ťažné zvieratá...

 

Svetové dopravné systémy:

-         vývoj dopravy bol a je ovplyvňovaný ostatnými odvetviami NH, najčastejšie požiadavky sú na bezpečnosť, skrátenie prepravného času, zníženie ekonomických nákladov

-         smery: rast rýchlosti dopravných prostriedkov (vlaky – max. 350 km/h, autá, lietadlá),  zvyšovanie prepravnej kapacity dopravných prostriedkov, zjednotenie dopravných ciest zariadení a prostriedkov, koncentrácia dopravy na hlavné ťahy, znižovanie negatívnych dopadov na ŽP

Dopravné systémy jednotlivých regiónov sveta:

a)      oblasti s modernou dopravou – najmä žel. a cestná, najvyvinutejšia dopravná infraštruktúra, Európa okrem V Ruska, USA, J Kanady, Japonsko, V Austrálie, N Zéland, J Afriky

b)      oblasti s jednoduchou miestnou prepravou – využíva sa aj sila zvierat a ľudí (Afrika, J a JV Ázia, J Ameriky)

c)      Severná oblasť Kanady a Ruska – riedko osídlené, ťažba dreva (vodná najmä v lete, v zime sane a cestná), prípadne letecká

d)      Oblasti s dominantnou riečnou dopravou – Amazonka, povodie Kongo

e)      Oblasti bez pozemnej dopravy – púšte, zaľadnené a vysokohorské oblasti